U jeku prvo izbjegličke (tako se to zvalo 2015. god.), a sada migrantske krize (tako se zove danas), ponekad kršćani kao argument za definiranje „kršćanskog postupanja“ prema imigrantima (čitaj, prihvaćanje, humanitarno pomaganje, integracija) uzimaju sljedeće biblijske retke:
„Ljubite i vi pridošlicu, jer ste i sami bili pridošlice u zemlji egipatskoj.“ Ponovljeni zakon 10:19
„Ako se stranac nastani u vašoj zemlji, nemojte ga ugnjetavati. Stranac koji boravi s vama boravi neka vam bude kao sunarodnjak; ljubi ga kao sebe samoga.“ Levitski zakonik 19,33
Onako, na prvu, ako zanemarimo kontekst, čini se jasnim što bi mi kršćani kao sljedbenici Boga Izraelova trebali činiti: ljubiti pridošlice i neka nam budu kao naši zemljaci. Ok, razmotrimo malo kontekst unutar kojeg se nalaze ove upute.
Prvo, dobar dio ovih uputa specifično se odnosi na Obećanu zemlju – one pretpostavljaju da Židovi žive u zemlji gdje su na snazi Božji zakoni (dakle, teokracija) i gdje ljudi iz drugih naroda dolaze da se nastane u Izraelu.
Drugo, ova zapovijed ne smije se promatrati odvojeno od ostalih zapovijedi koje nalažu isključivi monoteizam i nedopuštanje štovanja drugih bogova u Obećanoj zemlji. Idealno, to bi značilo da u Obećanoj zemlji nema mjesta štovanju drugih bogova koje bi te pridošlice donijele sa sobom. Primjerice, u Levitskom zakoniku 20,1-8, samo malo dalje od teksta o ljubavi prema pridošlici, Bog nalaže da se smakne svaki onaj tko štuje Moleka ili se obraća na zazivače duhova i vračare. Jednako tako, u Ponovljenom zakonu 11,16 Bog nalaže Izraelcima da ne štuju druge bogove, a u 12 pogl. nalaže se uništenje svih svetišta i kipova lažnih bogova.
Treće, znamo da je Bog naložio Izraelcima da unište sve narode u Kanaanskoj zemlji ne bi li na taj način trajno zatro njihov spomen. Znači, idealno je bilo da nitko od tih naroda ne ostane na životu i ne živi među Izraelcima. Shodno tome, biti pridošlica iz jednog od tih naroda nije bila opcija.
Dakle, ako želimo uzeti ove retke kao MO (modus operandi) za kršćane danas, onda ih moramo uzeti u njihovom izvornom značenju. „Ljubav prema pridošlicama“ nije uključivala toleranciju lažnog bogoštovlja. U današnjem kontekstu, ako mislimo da se ove riječi koje je Bog uputio Židovima odnose na nas danas, to bi svakako uključivalo nedopuštanje muslimanima da prakticiraju svoju vjeru. A ako zemlju u kojoj živimo shvatimo kao Obećanu zemlju, onda bi trebali uništiti svetišta lažnih religija.
Zaključno: trebamo biti oprezni kada argumentiramo neku poziciju biblijskim redcima jer, ako zanemarimo kontekst, možemo zaključiti sve i svašta. A jedno od ključnih pravila u hermeneutici jest: „context is king“.
https://christianity5091.wordpress.com/2017/01/31/ljubi-pridoslicu/
https://christianity5091.wordpress.com/2017/01/31/ljubi-pridoslicu/